Over Moeten vrouwen naakt zijn om in het museum te hangen? Vrouwelijke kunstenaars in Parijs 1850-1900 Christiane Struyven

Activiteiten

Davidsfonds Activiteiten
Ben je geïnteresseerd in taal, geschiedenis, kunst of erfgoed? Zoek op deze pagina naar een activiteit die jij interessant vindt. Wij kijken er alvast naar uit om je binnenkort te ontmoeten op één van onze activiteiten!

Activiteiten in de kijker

18 mrt
# 7207

Moeten vrouwen naakt zijn om in het museum te hangen? Vrouwelijke kunstenaars in Parijs 1850-1900 Christiane Struyven

Activiteit vindt plaats in het AC De Zevenster Markt 7 A Tervuren.
In het midden van de 19e eeuw groeit Parijs uit tot La Ville Lumière. Het wordt een op en top moderne stad met nieuwe overheidsgebouwen, treinstations, boulevards en appartements-gebouwen met gas en elektriciteit.
Manet, Monet, Degas en Renoir geven deze nieuwe moderniteit weer in het impressionisme. Voor vrouwen is Frankrijk dan een bijzonder patriarchale maatschappij waar ze overdag zelfs niet mogen buitenkomen zonder chaperon.
Ze mogen er geen onderwijs, laat staan kunstonderwijs volgen. Desondanks zijn er moedige en getalenteerde vrouwen, die er beroepsschilder worden dankzij privéonderwijs.  Berthe Morisot en de Amerikaanse Mary Cassatt vervoegen de gehate impressionisten en geven de toenmalige vrouwelijke leefwereld prachtig weer.
Vele buitenlandse kunstenaressen zoals de Finse Hélène Schjerfbeck, de Russische Marie Bashkirtseff en de Amerikaanse Cecilia Beaux komen ook naar de lichtstad.
Al deze artiesten krijgen pas zeer laat erkenning dankzij (Amerikaanse) feministische kunsthistorica’s die vanaf 1980 zullen afstuderen.
De museale erkenning volgt nog veel later. Camille Claudel krijgt haar eigen museum pas in 2017 in Nogent en Morisot en Schjerfbeck krijgen pas in 2019 respectievelijk een grote retrospectieve in het Musee d’Orsay en de Royal Academy.

Ondertitel (hierboven bij titel, hoofdtitel invoeren)

Of korte omschrijving

maandag 18 maart 2024 van 20:00 uur tot 22:00 uur

In het midden van de 19e eeuw groeit Parijs uit tot La Ville Lumière. Het wordt een op en top moderne stad met nieuwe overheidsgebouwen, treinstations, boulevards en appartements-gebouwen met gas en elektriciteit.
Manet, Monet, Degas en Renoir geven deze nieuwe moderniteit weer in het impressionisme. Voor vrouwen is Frankrijk dan een bijzonder patriarchale maatschappij waar ze overdag zelfs niet mogen buitenkomen zonder chaperon.
Ze mogen er geen onderwijs, laat staan kunstonderwijs volgen. Desondanks zijn er moedige en getalenteerde vrouwen, die er beroepsschilder worden dankzij privéonderwijs.  Berthe Morisot en de Amerikaanse Mary Cassatt vervoegen de gehate impressionisten en geven de toenmalige vrouwelijke leefwereld prachtig weer.
Vele buitenlandse kunstenaressen zoals de Finse Hélène Schjerfbeck, de Russische Marie Bashkirtseff en de Amerikaanse Cecilia Beaux komen ook naar de lichtstad.
Al deze artiesten krijgen pas zeer laat erkenning dankzij (Amerikaanse) feministische kunsthistorica’s die vanaf 1980 zullen afstuderen.
De museale erkenning volgt nog veel later. Camille Claudel krijgt haar eigen museum pas in 2017 in Nogent en Morisot en Schjerfbeck krijgen pas in 2019 respectievelijk een grote retrospectieve in het Musee d’Orsay en de Royal Academy.

Tekst 

Prijzen

Ticket Prijs
Aan leden-tarief € 1,00
Standaard € 1,00

Info: Telefoonnummer of e-mailadres

Labels: Kunst & CultuurLezing1 sessieNederlands | C1/C2 vaardige gebruikerBasiscursusRolstoeltoegankelijkActiviteit